Jeg overlevde treningsleir/rehab/kurbad!

Jeg kom hjem fra kurbadet for 4 dager siden da. Det var s fint vre hjemme for godt at jeg bare la bort alt som het blogg og tanker om oppholdet. Men n er det vel p tide med en siste oppdatering.

Siste dagen var ganske kort, kl 12 mtte jeg vre ute av rommet mitt, s jeg valgte derfor dra hjem da. Men jeg var flink trente gjennom programmet frst! Jeg og fysioterapeuten gikk gjennom samme underskelser og velser som vi gjorde frste dagen. Her kommer en liste, (resultatet ved hjemreise i parentes.)

  • St p ett bein i bare 5 sekunder. -
    (Over 30 sekunder)
  • Flere punkter i anklene og knrne med store smerter ved provosering. -
    (Fant ingen av disse!)
  • S vidt 5 kneby med smerter i knrne og svake muskler. -
    (10 kneby uten problem.)
  • Balansevelser var vanskelige og smertefulle p en enkel pute. -
    (Mtte utfordre med to runde baller i stede for pute.)
  • Smerter og verk i beine hver kveld etter aktiviteter. -
    (Nesten aldri smerter, og mindre verk.)
  • Klarte s vidt bye ankelen min opp. -
    (Har blitt mye mykere, selv om jeg enda er stiv.)
  • Svrt svake muskler i hele kroppen. -
    (Jeg har kt belastningen jevnt nesten hver dag, og trener i dag effektivt s jeg blir slite)
  • Ser nesten ut som skoene er p vei g fra meg... "Dette gidder vi ikke mer" liksom.

Jeg har hatt s utrolig stor fremgang! Hadde aldri trodd at det skulle merkes s raskt, men p bare tre uker klarer jeg mye mer, er mer utholden og har mindre verk etter aktiviteter. S det var trening som skulle til. Men jeg er likevel veldig glad for at jeg dro p treningsleir. Der fikk jeg hjelp til forst hvilke smerter jeg kunne overse og hvilke jeg mtte ta hensyn til. Etter en lang spasertur hadde jeg sviende smerter i ene hofta. Fysio trykket og strekte litt p musklene, og det forsvant. Hadde hun ikke gjort det ville nok musklene knytt seg enda mer, og kanskje blitt verre... Men nr det ble fikset kunne jeg trenemer. "Alle" sa at alltid at det som skulle til mot trettheten og smertene var trening. "Trening hjelper mot alt!" Joda, til en viss grad, men jeg mener helt klart at man absolutt ikke br trene p egen hnd! Jeg har derfor blitt henvist til fysioteraoeut her hjemme, skal starte frste timen der i morgen. Jeg synes dette er viktig bde for at jeg skal bli fulgt opp her hjemme og vite at jeg trener riktig, men ogs for pushe og utfordre meg nr programmet jeg har i dag bli for enkelt. Men akkurat det tror jeg er en stund til alts...

Nye isposer til anklene.

Vel hjemme fikk jeg skaffet meg isposer med ankelfeste. Forrige helg brukte jeg frosne br, men skogsbr-smothien fristet liksom ikke like mye etterp. Men med disse kan jeg fortsatt bevege meg, selv om jeg fryser ned anklene. Dette er jeg ogs veldig glad for at jeg fikk endret syn p p kurbadet. Jeg har alltid tenkt at smertene trengte varme, men det har jo egentlig ikke hjulpet... N har jeg p is nr jeg har vrt spesielt aktiv, og det gjr som oftest at jeg ikke fr vondt i det hele tatt.


Jeg har oppdatert treningsprogrammet for her hjemme, med flere velser som ikke trenger apparater. Forelbig gr det bra trene p egenhnd. Jeg er litt redd for den dagen fremgangen stopper opp, for det vil den gjre... Hper bare jeg fortsatt klarer holde motet oppe.

#leddgikt #artritt #Crohns #IBD #rehab #kurbad #trening #smerter #resultater #velser #

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Miss HaDa

Miss HaDa

26, Trondheim

Hei, jeg heter Hanne og jeg gr mye p do! Dette er en blogg om livet mitt og hvordan det er vre kronisk syk. Jeg fikk diagnosene Morbus Crohn (tarmbetennelse) i 2009, og IBD-relatert artritt (leddgikt) i 2012, og lrer fremdeles hvordan jeg best kan takle dem i hverdagen. Det nsker jeg dele her, for gi innsikt og forstelse. Jeg skriver om oppturer, nedturer og oppdaterende smprat. I tillegg til oppdateringer p medisinfronten og om underskelser og kontroller p sykehuset.

leser denne bloggen N

Kategorier

Arkiv

hits